Beslutet från Postnord drabbar småföretag och landsbygdsregioner negativt
Det är en djupt rotad tradition i Sverige att betrakta postservice som en grundläggande rättighet, tillgänglig för varje individ var de än befinner sig i landet.
Det är med stor sorg vi nu måste konstatera att Postnord, som innehar monopol på spårbara småpaket via varubrev, har tagit ett beslut som är till stor nackdel för småföretag och kunder i mindre städer.
Postnords misslyckade varubrevshantering.
Det har nyligen fattats ett beslut av Postnord att inskränka inlämningen av varubrev till postkontor som endast finns i städer.
Det här fotot är en annons.Klicka på bilden för att beställa.
Detta resulterar i att företag som marknadsför små och lättviktiga varor nu är tvungna att använda sig av mer kostnadskrävande pakettransporter för att säkerställa spårbar service för kunderna.
Ett sådant beslut höjer inte bara utgifterna för företagen, utan påverkar även kostnaderna för konsumenten.
Detta berör inte enbart frågan om högre kostnader.
Det är en fråga om den grundläggande rättigheten att alla medborgare bör ha likvärdig tillgång till postservice.
Landsbygden, som redan kämpar med olika typer av serviceunderskott, blir än en gång satt på undantag.
Småföretag som behöver skicka sina varor på ett ekonomiskt och spårbart vis drabbas hårt av detta.
De har nu valet att antingen ta de högre kostnaderna på sig eller att övervältra dem på konsumenterna.
Båda dessa vägar är ohållbara i längden och riskerar att försvaga konkurrenskraften hos svenska företag.
Det handlar även om en rättvisefråga.
Som ett företag under statligt ägarskap borde Postnord handla till förmån för allmänheten.
Det är ett brott mot denna grundprincip att göra det svårare för en stor del av medborgarna att få tillgång till basala posttjänster.
Alla områden i Sverige bör ges lika chanser till handel och kommunikation.
Det märkliga är att Postnord redan har ett nätverk av paketutlämningsställen som skulle kunna ta emot varubrev, bara de fick instruktioner.